REALIZACJA PROGRAMU:

AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA

- PODRÓŻ DO KRAINY PEŁNEJ ZDROWIA 

 

Koordynator programu nauczycielka Ewa Kalinowska

 

 

Podczas realizacji warsztatów PIRAMIDA ŻYWIENIA dzieci zapoznały się z  różnymi produktami, które spożywają dzieci i dorośli. Omówione zostały poszczególne piętra Piramidy i zasada ich ułożenia. Dzieci otrzymały różne produkty do kolorowania, a następnie wspólnie układały Piramidę Żywienia. Indywidualnie wykonały także karty pracy  –  Piramidę Żywienia. Przedszkolaki dowiedziały się, które produkty są zdrowe i dlaczego należy je spożywać, aby być zdrowym oraz jakie produkty są niezdrowe i dlaczego należy je bardzo ograniczać. Zapoznały się także w jaki sposób można zastąpić  słodycze stosując zdrowe  zamienniki. Wykonały książki kucharskie PRZEPISY NA ZDROWE ZAMIENNIKI SŁODYCZY, które zaniosły rodzicom. W ramach realizacji programu odbyła się także wycieczka do przedszkolnej kuchni – tam podczas rozmowy dowiedziały się dlaczego dzieci powinny się zdrowo odżywiać. Przedszkolaki przekazały także książkę kucharską paniom  kucharkom. Wykonały prace plastyczne Zdrowe i niezdrowe produkty, które kupujemy w sklepie. Same dokonały podziału, które należy spożywać, a które należy eliminować z diety. Same układały jadłospis i rysowały kredkami, co należy jeść na drugie danie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Podczas realizacji programu HIGIENA OSOBISTA dzieci dowiedziały się czym jest higiena osobista i jaką pełni rolą w zachowaniu dobrego zdrowia. Dzieci poznały związek pomiędzy przestrzeganiem zasad higieny, a profilaktyką. Dzieci wykonały wspólnie plakat złożony z obrazków zasady higieny osobistej, obrazujących poszczególne zasady. Dowiedziały się o tym czym są zęby, do czego służą i dlaczego należy o nie dbać. Nauczył się wiersza „O Kasi co zębów myć nie chciała”,  z którego  dowiedziały się o skutkach nadmiernego jedzenia słodyczy. Wiersz Doroty Gellner „Kąpiel”, był inspiracją do przedstawianie scenek dramowych , a dzieci zrozumiały potrzebę stosowania podstawowych zasad higieny osobistej.

 

 

 „Kąpiel”  Dorota Gellner

W wannie woda, w wodzie piana.

- Nie chcę w wannie pływać sama!

Wezmę lalkę, albo dwie,

Będą ze mną kąpać się.  

No, a piłka w kropki złote?

Także pływać ma ochotę! 

Jeszcze w wannie miejsca dużo - 

Więc foremki się zanurzą, 

Pajac, choć nie lubi wody,

Kolorowy, zły krokodyl…

I różowy misiek z pluszu,

Który dawno nie mył uszu. 

Może kot się zmieści jeszcze?

Tylko ja się już nie zmieszczę.

 

 

 ,,Dbaj o zęby”
Kasia zębów myć nie chciała,
ciągle ciastka zajadała.
Czekoladki i cukierki,
kulki, żelki, bombonierki.

Aż tu nagle coś się stało,
Kasia nie chce już słodyczy.
Coś ją w zębach zabolało,
dziura płacze, dziura krzyczy.

Gdy ból mocno ci dokucza,
pan dentysta ząb ratuje,
on wyleczy twoje zęby-
poboruje, zaplombuje.

 

 

 

W realizacji RUCH TO ZDROWIE dzieci dowiedziały się czemu służy aktywność ruchowa i jakie są korzyści z porannej gimnastyki. Codziennie dzieci same rano prowadziły krótką gimnastykę,  z czego są bardzo zadowolone. Dzieci poznały różne formy aktywności ruchowej na podstawie zestawu edukacyjnego „Piramida aktywności ruchowej”. Przedszkolaki na przykład segregowały karty na dwie grupy: formy aktywności fizycznej       i działania, które niekorzystnie wpływają na zdrowie.  Dzieci następnie wybierały karty, które ilustrowały codzienne formy aktywności fizycznej, te które wykonujemy 2-3 razy w tygodniu i od 3-5 razy w tygodniu.  Dzieci też uczestniczyły w programie zajęć gier i zabaw ruchowych z elementami ćwiczeń korekcyjnych, realizowanym pod kierunkiem mgr Jolanty Magdaleny Tobiś i studentów II roku fizjoterapii Studium Wychowania Fizycznego i Sportu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Dzieci poznały budowę narządów ruchu i dowiedziały się że mocne kości i mięśnie warunkują dobrą sprawność fizyczną. Przedszkolaki zrozumiały, że aktywność ruchowa wzmacnia zdrowie i wpływa na dobre samopoczucie. Poznały różnorodne zabawy, w które bawili się ich rodzice i dziadkowie, w ten sposób same mogły sobie organizować wolny czas na podwórku i w sali.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 BUDUJEMY ODPORNOŚĆ to realizacja ostatniego bloku warsztatów, podczas którego przedszkolaki utrwaliły swoją wiedzę i umiejętności zdobyte podczas trzy tygodniowego bloku „Podróż do Krainy Pełnej Zdrowia”. Podczas quizu dzieci utrwaliły pojęcia takie jak zdrowie, choroba, odporność oraz różne formy aktywności fizycznej. Zostały wywieszone do zapoznania się rodzicom artykuły „Jak ubierać dziecko zimą” i „Jak zadbać o odporność zimą”. Zorganizowany był konkurs plastyczny adresowany do dzieci i rodziców pod hasłem „Co to jest zdrowie?”. Za wykonanie najlepszych prac zostały przyznane dyplomy i drobne upominki. Została zaproszona także studentka II roku Wyższej Szkoły  Wychowania Fizycznego i Turystyki Anna Kalinowska, która była wiele lat temu przedszkolakiem naszej placówki. Przeprowadziła ona zajęcia ruchowe z dziećmi oraz zapoznała dzieci ze swoim wierszem „Jak dbać o zdrowie?”, który napisała kiedy miała 6 lat na konkurs literacki i otrzymała wyróżnienie. Dzieci do wiersza wykonały prace plastyczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

„JAK DBAĆ O ZDROWIE?” –

Wyróżnienie w konkursie literackim

Zajączek ci podpowie,
jak zadbać o swe zdrowie.
Jedz sałatę i marchewkę
będziesz zdrowy i miał krzepkę.

Wiewiórka ci podpowie,
jak zadbać o swe zdrowie.
 Pasta, szczotka, wody kubek,
dla twych zębów to ratunek.

I kotek ci podpowie,
jak zadbać o swe zdrowie.
Myć się trzeba rano, wiecie
to najlepsza rzecz na świecie.

I krówka ci podpowie,        
jak zadbać o swe zdrowie.
 Pijąc co dzień mleka szklankę
zrobisz wszystkim niespodziankę.

I misio ci podpowie,
jak zadbać o swe zdrowie.         
Miodu trzeba dużo jeść,
siłę wielką będziesz mieć.

I kaczka ci podpowie,
jak zadbać o zdrowie.
Pływać trzeba, jasna rzecz,
 by kręgosłup prosty mieć.

I mama ci podpowie,
jak zadbać o swe zdrowie.
Do dentysty trzeba iść,
na kontrolę zębów swych.

             Wiersz Anny Kalinowskiej, lat 6