Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze w styczniu w grupie VI
- Poznawanie tradycji związanych z nastaniem Nowego Roku.
- Wzbogacanie wiedzy na temat kalendarza i jego znaczenia.
- Nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim.
- Poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku.
- Porządkowanie miesięcy do poszczególnych pór roku.
- Utrwalanie nazw dni tygodnia.
- Rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy oraz pór roku.
- Utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech poszczególnych pór roku.
- Utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
- Zachęcanie do wypowiadania się na temat przyszłości.
- Rozwijanie mowy poprzez stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających wypowiadania się.
- Rozumienie konieczności dokarmiania ptaków oraz zwierząt leśnych zimą.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody.
- Rozwijanie umiejętności rachunkowych, utrwalanie znajomości figur geometrycznych.
- Tworzenie zbiorów na podstawie podanych cech, wyodrębnianie części wspólnej zbiorów.
- Utrwalanie wiadomości na temat tradycji związanych z karnawałem.
- Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do starszych, poznawanie przybliżonych dat świąt rodzinnych.
- Orientowanie się, jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie.
- Wzbudzanie zainteresowania członkami najbliższej rodziny.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich, wyciągania wniosków na podstawie ich treści, oceny postępowania bohaterów, budowania wypowiedzi na określony temat poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym.
- Budzenie wrażliwości dzieci na konieczność niesienia pomocy, np. zwierzętom podczas okresu zimowego.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych i związanych z bezpieczeństwem przez dobór odpowiedniego ubrania do panujących warunków atmosferycznych oraz określanie bezpiecznych sposobów zabawy na śniegu i lodzie.
- Eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, wyrażanie emocji za pomocą środków pozawerbalnych.
Piosenka „Babcia i dziadek” J. Kucharczyk
1. Kto się zna na komputerze? Babcia i dziadek!
Świetnie jeździ na rowerze? Babcia i dziadek!
Kto wciąż ze mną pizzę piecze? Babcia i dziadek!
I kto wszystko wie o świecie? Babcia i dziadek!
Ref.: Z kim najchętniej spędzam czas,
bo na wszystkim świetnie się zna?
Kto zabierze mnie do kina, na basenie uczy pływać?
Zawsze chętnie mnie wysłucha.
Szepnie: „Kocham cię” do ucha.
I przygarnie mocno tak, że piękny staje się świat.
2. Kto z przedszkola mnie odbierze? Babcia i dziadek!
I na spacer mnie zabierze? Babcia i dziadek!
Kto przytuli i pocieszy? Babcia i dziadek!
Przyjacielem jest najlepszym? Babcia i dziadek!
Ref.: Z kim najchętniej spędzam czas…
Wiersz „Babcia jak mama”
Babcia moja kochana
Babcia jak druga Mama.
Nie ma lepszego lekarstwa na bóle
niż gdy mnie Babcia przytula czule.
Babcia się troszczy, lubi rozpieszczać -
jak zacznie karmić nie może przestać
i Babci nie można nikim zastąpić,
więc trzeba ją cenić i pochwał nie skąpić.
I ja Cię chwalę kochana Babciu,
wołając z przekorą: „dziura w kapciu
Wiersz „Dziadku mój”
Dziadku mój kochany,
jesteś plasterkiem na rany,
rozpieszczasz mnie i wspierasz,
uczysz, jak dobro wybierać,
znasz wiele historii ciekawych
i uczysz prawdziwej zabawy.
Zabawny w tym jesteś na dokładkę
Dziękuję, że jesteś moim Dziadkiem!
Wiersz „Babcia z dziadkiem”
Babcia z dziadkiem dziś świętują,
wszystkie dzieci więc pracują
Zetrą kurze w każdym kątku,
przypilnują dziś porządku.
W kuchni błyszczą już talerze,
wnusia babci bluzkę pierze
Wnusio już podaje kapcie,
bardzo Kocha swoja babcię.
Dzisiaj wszystkie smutki precz!
Święto Dziadków ważna rzecz!