EKO FLOW – realizacja ogólnopolskiego programu edukacyjnego
Temat 1: PSZCZOŁY - W ŚWIECIE BARWNYCH KWIATÓW I PSZCZELEJ PRACY
- poznanie roli owadów zapylających w przyrodzie.
- rozpoznanie i nazwanie owadów pszczołowatych: pszczoła miodna, trzmiel, szerszeń
i osa;
- wskazanie pożytecznej roli pszczół i innych owadów zapylających w życiu człowieka;
- wyjaśnienie, w jaki sposób pszczoły zapylają rośliny i skąd się bierze miód;
- poznanie ciekawostek dotyczących życia pszczół.
Temat 2: POZNAJ MAGIĘ RECYKLINGU!
- poznanie znaczenia recyklingu dla ochrony środowiska.
- zachęcenie do segregowania odpadów;
- rozpoznanie i nazwanie frakcji odpadów;
- wskazanie poszczególnych frakcji i zakwalifikowanie śmieci;
- wyjaśnienie, w jaki sposób recykling przyczynia się do ochrony środowiska;
- poznanie ciekawostek dotyczących recyklingu.
Temat 3: OZE czyli Odnawialne Źródła Energii
- poznanie pojęcia odnawialnych źródeł energii, takich jak energia słoneczna, wiatrowa,
wodna oraz energia pochodząca z ziemi.
- znaczenie energii w codziennym życiu;
- rozpoznanie i nazwanie rodzajów pozyskiwania energii w podziale na odnawialne
i nieodnawialne źródła energii;
- wskazanie zalet i wad wynikających z korzystania z OZE.
Temat 4: ZANIECZYSZCZENIE POWIETRZA
- Zapoznanie z pojęciem smogu i jego szkodliwym wpływem na zdrowie.
- zachęcenie dzieci do podejmowania działań mających na celu ochronę środowiska przed
zanieczyszczeniem powietrza;
- rozwijanie świadomości ekologicznej i dbałości o zdrowie.
Temat 5: ODKRYWAMY TAJEMNICE LASÓW
- poznanie roli lasów w ekosystemie.
- rozpoznanie i nazwanie rodzajów lasów;
- poznanie sposobów na wspieranie lasów;
- poznanie leśnych zwierząt i ich tropów.
Temat 6: KRYZYS KLIMATYCZNY
- Poznanie zagadnienia kryzysu klimatycznego.
- jakie zagrożenia powoduje kryzys klimatyczny;
- jak ograniczyć efekt cieplarniany;
- jakie znaczenie w wale z kryzysem klimatycznym odgrywa przyroda.
Temat 7: ROLA ZWIERZĄT W EKOSYSTEMIE
- Poznanie roli zwierząt w przyrodzie.
- poznanie zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce;
- poznanie działań na rzecz zagrożonych gatunków;
- zrozumienie, dlaczego zmniejsza się liczebność zwierząt.
Temat 8: PODRÓŻ PO OCEANACH
- kształtowanie świadomości ekologicznej dzieci na temat ochrony oceanów.
- zachęcenie do myślenia o konkretnych krokach na rzecz czystszych wód;
- zrozumienie wpływu zanieczyszczeń na życie morskie.
Temat 9: WODA TO ŻYCIE
- poznanie znaczenia wody w życiu człowieka i środowisku.
- wyjaśnienie znaczenia wody i jej braku dla człowieka;
- poznanie regionów dotkniętych kryzysem wodnym;
- wskazanie działań mających na celu oszczędzanie wody.
Temat 10: WYKORZYSTAJ NIE WYRZUCAJ – ZAMKNIJ OBIEG
- poznanie pojęcia obiegu zamkniętego.
- wskazanie problemu nadprodukcji i nadmiernego wykorzystywania środowiska,
- zachęcenie do ponownego wykorzystania produktów,
- wyjaśnienie w jaki sposób ponowne wykorzystanie przedmiotów przyczynia się do
ochrony środowiska,
- poznanie faktów o współczesnym gospodarowaniu.
„Ziemia - Zielona Wyspa” – udział w Miejskim Konkursie wokalno-recytatorskim
o tematyce przyrodniczo-ekologicznej, rozwijanie kompetencji proekologicznych i właściwych postaw wobec środowiska naturalnego, uwrażliwienie na piękno przyrody,
podniesienie szeroko pojętej świadomości ekologicznej, pobudzenie twórczej aktywności dzieci, rozwijanie uzdolnień recytatorskich, wokalnych i muzycznych, popularyzacja poezji recytowanej i śpiewanej.