Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze w grudniu w grupie VI
- Swobodne wypowiadanie się na temat swoich pragnień i marzeń; rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich, wyciągania wniosków na podstawie ich treści, oceny postępowania bohaterów, budowania wypowiedzi na określony temat poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym, ładnego recytowania zapamiętanych tekstów dotyczących św. Mikołaja, pisanie listu do św. Mikołaja, poznanie historii św. Mikołaja.
- Budzenie wrażliwości dzieci na konieczność niesienia pomocy, np. zwierzętom podczas okresu zimowego.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych i związanych z bezpieczeństwem przez dobór odpowiedniego ubrania do panujących warunków atmosferycznych oraz określanie bezpiecznych sposobów zabawy na śniegu i lodzie.
- Doskonalenie umiejętności ilustrowania ruchem opowieści.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez nazywanie kierunków na kartce papieru, odczytywanie charakterystycznych punktów na mapie – wskazywanie miejsca zamieszkania Mikołaja; rozpoznawanie, identyfikowanie i nazywanie określonych symboli.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez podejmowanie czynności dodawania i odejmowania w codziennych sytuacjach.
- Kształtowanie umiejętności interpersonalnych; rozwijanie umiejętności obdarowywania innych i przyjmowania prezentów, stosowanie zwrotów grzecznościowych
- Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez klasyfikowanie obiektów według ich przeznaczenia i ciężaru.
- Eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, wyrażanie emocji za pomocą środków pozawerbalnych.
- Rozwijanie kompetencji językowych poprzez określanie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej.
- Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi zawierającej określone słowo dotyczące porządków.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie zbiorów obiektów związanych z porządkami (według określonych 2–3 cech).
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie posługiwania się określeniami: mniej, więcej, najmniej, najwięcej.
- Rozwijanie kompetencji językowych dzieci poprzez wypowiedzi inspirowane tekstem literackim i obrazem.
- Wyróżnianie i nazywanie elementów ilustracji i obrazów, pobudzanie do kreatywnego myślenia, rozwijanie wyobraźni.
- Zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w wybranych regionach Polski.
- Rozwijanie kompetencji językowych poprzez rozwijanie słownika czynnego (wymienianie charakterystycznych zwyczajów związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia).
- Umacnianie poczucia przynależności do rodziny.
- Rozwijanie kompetencji językowych i matematycznych poprzez stosowanie pojęć: wcześniej, później, teraz.
- Zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w Polsce.
- Kultywowanie tradycji śpiewania kolęd.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez udział w przedstawieniu przed publicznością.
Piosenka „Pomocnik Mikołaja” K. Gowik
- Gdy mikołaj jedzie z prezentami do nas tu,
chcę do jego sanek wskoczyć i pomagać mu!
Chmury rozganiać pod jego saniami,
nosić te ciężkie worki z prezentami,
karmić renifery i wśród śnieżnej zamieci
szukać dróg do wszystkich w świecie dzieci.
Bo tak bardzo…
Ref.: Chcę, by zabrał mnie mikołaj do pomocy.
Chcę z nim jeździć saneczkami w dzień i w nocy.
Mamo, tato, pozwólcie mi na tę wycieczkę,
aby można pomóc mu troszeczkę, choć troszeczkę.
- Może by samemu mikołajem kiedyś być?
I pomagać innym, by szczęśliwie można żyć.
Farby pożyczać i kredki, gdy trzeba,
iść po zakupy, choć śnieg sypie z nieba.
Z pieskiem wyjść na spacer, babci pomóc gotować,
mikołajem być – trzeba spróbować.
Bo tak bardzo…
Ref.: Chcę, by zabrał…
Wiersz „Choinka” B. Forma
W ten szczególny wieczór tańczą świec płomyki,
salę wypełniają skaczące ogniki.
W kącie naszej sali, pięknie wystrojona,
panna choineczka uśmiecha się do nas.
Na niej bombki, łańcuch, lampki kolorowe,
gwiazdeczki prześliczne – złocone, bajkowe.
Na jednej gałązce piernikowe ludki,
a na innej siedzą małe krasnoludki.
Pajacyk, kogucik, maleńkie serduszka,
chrupiące ciasteczka, pachnące jabłuszka.
Niech gwiazda na niebie jasnym światłem świeci
i ogarnia ciepłem serca wszystkich dzieci.